De wilde eend

De wilde eend

Frascati Producties / Maren E. Bjørseth

theater

Over

Soms is het beter de waarheid niet te weten

De wilde eend wordt algemeen gezien als een van de grootste meesterwerken van de Noorse schrijver Henrik Ibsen. Na haar bejubelde afstudeervoorstelling Een poppenhuis keert Maren Bjørseth terug naar haar landgenoot. Zoals ze recent deed met Een bruid in de morgen van Hugo Claus zal Maren ook deze ‘meester van het realisme’ openbreken voor een eigentijdse, muzikale interpretatie. De wilde eend gaat over Hjalmar Ekdal, die gelukkig leeft in een klein huis met zijn vader, vrouw en dochter Hedvig. Maar niet alles is wat het lijkt. Als Hjalmars oude vriend terugkeert naar de stad, komen lang verborgen familiegeheimen aan het licht. Een stuk over waarheid en leugen, verstand versus gevoel. Hoe moet je in waarheid leven als in de leugen veel meer vreugde schuilt?
 
'Ibsens klassieker als duister sprookje' -  **** de Volkskrant
 

regie Maren E. Bjørseth tekst Henrik Ibsen vertaling Karst Woudstra ​bewerking Nina Thunnissen, Maren E. Bjørseth decorontwerp Lena Newton lichtontwerp Jurgen Kolb geluidsontwerp Wessel Schrik kostuumontwerp Rebekka Wörmann spel Diewertje Dir, Jochum ten Haaf, Thomas Höppener, Mark Kraan, Sander Plukaard, Anne-Chris Schulting dramaturgie Nina Thunnissen techniek Sjaak Zegwaard, Koen de Rooij regie assistent Sophie van Hoorn stagiaire decor Maartje Prins castingadviezen Hans Kemna publiciteitsbeeld Franz Seraph Hanfstaengl scenefotografie Anna van Kooij

De wilde eend is (mede) mogelijk gemaakt met financiële steun van Fonds 21, VSBfonds en Stichting Melanie.

 

Makers

Maren E. Bjørseth (1984) kwam in 2008 naar Nederland om de Amsterdamse regieopleiding te volgen. Ze studeerde af in de zomer van 2012 met Een poppenhuis van Ibsen; ze kreeg de ITs Ton Lutz Award en de jury schreef: “Muzikaal, prachtig vormgegeven, sexy (…). Maren betuigt zich van een strakke regie, een groot vormbewustzijn en een vermogen persoonlijke thema’s uit dit veel gespeelde repertoirestuk te lichten.” Sindsdien regisseerde zij in Noorwegen Vijf seizoenen bij Det Norskte Teatret in Oslo en Reigen bij Trøndeslag Teater in Trondheim. Tegelijkertijd werkte ze aan haar eerste eigen regie bij Frascati Producties: Helling van de Noor Carl Frode Tiller, gevolgd door Ten Liefde van Ko van den Bosch en Geloof Liefde Hoop van Ödon von Horvath. Daarna regisseerde ze i.h.k.v. TA-2 (een samenwerking van Toneelgroep Amsterdam en Frascati Producties) Een bruid in de morgen (2014) van Hugo Claus. De pers was lovend: ‘Een even brutaal als overtuigend visitekaartje van een opmerkelijk regietalent’ (Volkskrant), ‘Het echte droomdebuut’ (Trouw), 'Meesterwerk van een jonge regisseur' (Theaterkrant), 'Bjørseth zet het contrast vet maar effectief aan in haar stijlvolle regiedebuut' (Parool). De voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2015 en Camilla Siegertsz werd genomineerd voor de Colombina.
Marens voorstellingen zijn feestelijke tragedies te noemen. Opgewekt roert zij in de diepere lagen van de menselijke ziel waarna zij met een liefdevolle, lichte toon de mens in al zijn duisternis en worsteling tentoonstelt. Met gevoel voor humor en compassie laat zij de menselijke toestand zien.
Op 29 oktober 2015 ging De Wilde Eend in première. Met dit stuk vol familiegeheimen keert Maren terug naar haar landgenoot Henrik Ibsen.
Na 2017 zal ze - in samenwerking met Toneelschuur Producties - haar werk voortzetten bij Toneelgroep Amsterdam.

Maren E. Bjørseth ontvangt samen met Frascati een tweejarige ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten i.h.k.v. de Subsidie Nieuwe Makers.

 

Pers

 

Video

trailer De wilde eend

Beeld

90 minuten
première do 29 okt