Geloof Liefde Hoop

Geloof Liefde Hoop

Frascati Producties / Maren E. Bjørseth

theater

Over

Een kleine dodendans in zes taferelen.

Ödön von Horváth schreef met Geloof liefde hoop, een kleine dodendans (1932) een messcherp, donker en tegelijkertijd hilarisch grotesk portret van de jonge, naïeve Elisabeth die probeert te overleven in een wereld in crisis. Chronisch geldgebrek, hoge werkloosheid en kil cynisme zijn het decor waarin eerst het geloof taant, dan de liefde wegkwijnt en tot slot ook de hoop verbleekt. Toch is er volgens Maren geen reden tot wanhoop: zij regisseert dit fragmentarische, krachtige en zwartgallige stuk als een feestelijke carrousel waarin humor als koevoet wordt ingezet om de schrijnende absurditeit van de wereld te kunnen tonen. Een vrolijk-macabere parade, een pleidooi tegen de onverschilligheid.

Zonder geloof, liefde en hoop kan een mens logischerwijs niet leven. Het één volgt altijd uit het ander.

tekst Ödön von Horváth en Lukas Kristl  vertaling Tom Kleijn regie Maren Bjørseth spel Nettie Blanken, Bart Klever, Keja Kwestro, Benjamin Moen en Tobias Nierop scenografie en kostuumontwerp Marjolijn Brouwer geluidsontwerp en compositie Arthur Wagenaar dramaturgie Nina Slagter lichtontwerp Bernie van Velzen coaching Chris Nietvelt, Lotte Goos met dank aan Marc Warning, Marcus Azzini castingadvies Hans Kemna publiciteitsbeeld Joost de Haas scènefoto's Anna van Kooij

 

 

Makers

Maren Bjørseth (Noorwegen, 1984) maakt feestelijke tragedies. Ze kiest verhalen over de persoonlijke, kleinschalige wereld om ons heen, die tegelijk ook grotere thema’s aansnijden als politiek, oorlog of de invloed van sociale klasse.

Maren kwam na het behalen van haar Bachelor Theater aan Norwegian University of Science and Technology Trondheim naar Amsterdam om de regieopleiding te volgen, waar ze zomer 2012 studeerde met Een Poppenhuis van Henrik Ibsen. Maren kreeg er de ITs Ton Lutz Award 2012 voor. Direct daarna ging ze aan de slag bij Frascati Producties. Ze regisseerde Helling (2013) van de Noorse auteur Carl Frode Tiller, Ten Liefde (2013) van Ko van den Bosch en Geloof, liefde, hoop (2014) van Ödon von Horvath. Daarna regisseerde ze i.h.k.v. TA-2 (een samenwerking van Toneelgroep Amsterdam en Frascati Producties) Een bruid in de morgen (2014) van Hugo Claus. De pers was lovend. De voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2015 en Camilla Siegertsz werd genomineerd voor de Colombina. Op 29 oktober 2015 zal De Wilde Eend in première gaan. Met dit stuk vol familiegeheimen keert Maren terug naar haar landgenoot Henrik Ibsen.

 

Pers

 

Video

trailer Geloof Liefde Hoop -Frascati Producties/ Maren Bjorseth
trailer Geloof Liefde Hoop -Frascati Producties/ Maren Bjorseth
80 minuten